Doorgaan naar hoofdcontent

Achter gesloten deuren - B.A. Paris

Ik ben alweer toe aan mijn derde blog in 2018. Dat betekend ook dat ik dus al op 3 gelezen boeken in 2018 zit, om mijn reading challenge te halen hoef ik nog maar 37 boeken te lezen. Als ik zo door ga, een boek per week, dan haal ik mijn doel van 40 boeken al heel snel.
Ik heb Achter gesloten deuren van B.A. Paris gelezen. Ik had het boek al best lang in mijn kast staan, dus ik vond dat het tijd werd om het boek te gaan lezen.

Het verhaal gaat over Grace, ze is op haar 32e nog steeds alleen totdat ze de knappe en succesvolle advocaat (van mishandelingszaken) Jack tegenkomt in het park. Zij is daar op dat moment met haar zusje Millie die het syndroom van down heeft. Grace en Jack vallen als een blok voor elkaar en trouwen dan ook binnen drie maanden. Hun trouwdag verloopt niet geheel vlekkeloos aangezien bruidsmeisje Millie van de trap is gevallen en ze naar het ziekenhuis moet en dus niet bij de bruiloft kan zijn, evenals haar moeder die met Millie naar het ziekenhuis gaat. De trouwerij gaan gewoon door, alhoewel Grace daar wel enige tijd over na moest denken.

De huwelijksreis van Grace en Jack gaat naar Thailand, maar eerst verblijven ze nog een nacht in een hotel in de buurt van hun trouwlocatie. Wanneer Grace na het nemen van een bad terugkomt in een lege hotelkamer raakt ze in paniek. Waarom is Jack niet op de hotelkamer? Ze gaat op onderzoek uit en probeert zijn mobiel, hij is niet bereikbaar. Ze besluit uiteindelijk dat hij waarschijnlijk naar zijn werk moest en dat hij daarom niet opneemt. Wanneer ze de volgende ochtend wakker wordt, is Jack er nog steeds niet. Het is wel de dag waarop ze naar Thailand vertrekken dus ze hoopt maar dat Jack op tijd is om haar op te halen.

Eenmaal in Thailand doet Jack erg vreemd, hij verteld dat hij al haar geld heeft, haar paspoort en dat ze niet kan ontsnappen. Hij houd haar dagenlang gevangen in de hotelkamer en ze gaan af en toe een uurtje op stap om foto’s te maken zodat ze aan het thuisfront kunnen laten zien dat ze het leuk hebben. Jack probeert Grace gek te laten worden en straft haar telkens als ze probeert te ontsnappen of iets doms doet. Ze mag dan een week niet naar Millie toe.

Bij thuiskomst krijgt Grace een eigen kamer waar ze opgesloten wordt. Wanneer ze domme dingen doet of probeert te ontsnappen, worden steeds meer van haar privileges verwijderd. Uiteindelijk beland ze in een kamer waar alleen een bed, een wastafel en een wc staat. Ze moet zich daar de hele dag vermaken. Af en toe neemt Jack haar mee naar Millie of ze gaan met vrienden eten. Dat zijn voor Grace de leukste dagen, omdat ze er dan weer even uit is. Tegen haar vrienden kan ze niets zeggen.

Op een dag wordt het Grace duidelijk waarom Jack dit allemaal doet. Het draait niet allemaal om haar, maar om Millie. Jack heeft een rode kamer in een souterrain gemaakt met afschuwelijke schilderijen. Zodra Millie 18 is mag zij bij Jack en Grace komen wonen, hij wilt Millie in het souterrain opsluiten en zorgen dat ze sterft.
Vanaf het moment dat Grace weet wat het motief van Jack is, bedenkt ze een plan om van Jack af te komen, met de hulp van Millie. Ze heeft echter maar weinig tijd, maar het lukt haar wel..
De leuke dingen aan het boek vond ik dat het begin een roman is en langzamerhand veranderd dit in een thriller. De verleden en heden hoofdstukken werkte erg prettig en de hoofdstukken waren ook altijd met elkaar verbonden, dat vond ik erg knap. Het plot zelf vond ik erg goed bedacht, echter vond ik het soms te oppervlakkig. Naar mijn mening hadden sommige stukken wat meer uitgediept mogen worden. Bijvoorbeeld waarom Jack het nou precies op Millie gemunt had, dat was voor mij niet echt duidelijk.
Wat mij betreft had het einde ook wel een stukje langer kunnen duren, met bijvoorbeeld het proces van het onderzoek naar Jack of Millie dat nog eens aan bod kwam. Ook had ik graag willen lezen hoe het met Grace gaat nadat zij terugkomt uit haar laatste reis.


Al met al vond ik het wel een spannend boek, wat prettig en makkelijk geschreven is. Ik geef het boek toch maar drie sterren omdat ik het einde wat matig vond. Maar wellicht heeft de schrijver dit bewust gedaan en komt er nog een vervolg op dit boek. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het Paradijs - Suzanne Vermeer

Mark Rozenboom is met zijn vriend Fedde naar Griekenland afgereisd om daar vluchtelingen te helpen. Hij leert daar een meisje genaamd Thera kennen waar hij hopeloos verliefd op wordt. Met zijn drieën besluiten ze een zeiltocht te gaan maken naar Corfu. Al snel heerst er tussen Mark en Fedde een vervelende sfeer vanwege het kleffe gedoe van Mark en Thera. Als Mark en Thera op een dag naar een eiland willen varen gaat Fedde niet mee. Mark en Thera krijgen ruzie met een aantal Griekse jongens. Vanaf dat moment wordt alles anders. Mark’s moeder Liza is in Nederland en hoort ondertussen al weken niets meer van Mark. Ze besluit om hem te gaan zoeken in Griekenland. Eenmaal op Griekenland aan gekomen te zijn wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd bij de Griekse politie. Ze besluit een privédetective aan te nemen om de zoektocht naar Mark gemakkelijker te maken. Tijdens deze zoektocht wordt Liza ook nog eens aangereden. Op haar ziekbed krijgt ze echter een bericht van Mark dat hi

De Hongerspelen Triologie - Suzanne Collins

De Hongerspelen Trilogie - Suzanne Collins Alle 4 de films heb ik inmiddels gezien en ik vond het daarom een goede rede om ook alle boeken te lezen. De films vond ik stuk voor stuk erg boeiend en mooi gemaakt, dus wat mij betreft gaf dat hoge verwachtingen voor de boeken.  Er zijn 3 boeken gemaakt (duh zou je zeggen, het gaat namelijk over een triologie), die De Hongerspelen, Vlammen en Spotgaai heten. Ik heb nog nooit zo snel een triologie uitgelezen als deze. Vanaf de eerste pagina tot aan de laatste heb ik met heel veel plezier deze boeken gelezen. Natuurlijk wist ik al veel doordat ik de films gezien had, maar de boeken gaven mij ook veel meer details. Bij de films had ik soms moeite het verhaal te volgen, maar doordat er in de boeken veel meer details genoemd worden begreep ik het verhaal een stuk beter.  De Hongerspelen:  Wat ik fascinerend vond is hoe Katniss Everdeen neergezet werd als personage. Je leert haar in het eerste deel van het boek erg goed kennen. Je komt er

Het Puttertje - Donna Tartt

Het volgende boek die ik heb gelezen is Het Puttertje van Donna Tartt. Ik had nog nooit van deze schrijfster gehoord, maar ik had over dit boek verschillende recensies gelezen en het sprak me wel aan. Ik was vooral benieuwd naar de schrijfstijl van deze schrijfster, omdat ik daar in de recensies veel goede verhalen over heb gelezen. De schrijfstijl viel mij zeker niet tegen, maar ik schrok wel van het aantal pagina’s dat ik zou moeten lezen, dat is normaal niet echt mijn cup of tea. Het verhaal gaat over Theo Decker die bij een aanslag in een museum zijn moeder verliest. Theo overleeft de aanslag en neemt op aanraden van een ander slachtoffer een schilderij genaamd Het Puttertje mee. Vanaf dat moment is het schilderij de rode draad door het verhaal. Theo heeft nog een vader die een tijd voor de aanslag is vertrokken en niets meer van zich heeft laten horen. Daarom gaat Theo de eerste weken na de aanslag naar een jeugdvriend Andy en zijn familie. Wanneer zijn vader plotseling we