Doorgaan naar hoofdcontent

Het Paradijs - Suzanne Vermeer

Mark Rozenboom is met zijn vriend Fedde naar Griekenland afgereisd om daar vluchtelingen te helpen. Hij leert daar een meisje genaamd Thera kennen waar hij hopeloos verliefd op wordt. Met zijn drieën besluiten ze een zeiltocht te gaan maken naar Corfu. Al snel heerst er tussen Mark en Fedde een vervelende sfeer vanwege het kleffe gedoe van Mark en Thera. Als Mark en Thera op een dag naar een eiland willen varen gaat Fedde niet mee. Mark en Thera krijgen ruzie met een aantal Griekse jongens. Vanaf dat moment wordt alles anders.

Mark’s moeder Liza is in Nederland en hoort ondertussen al weken niets meer van Mark. Ze besluit om hem te gaan zoeken in Griekenland. Eenmaal op Griekenland aan gekomen te zijn wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd bij de Griekse politie. Ze besluit een privédetective aan te nemen om de zoektocht naar Mark gemakkelijker te maken. Tijdens deze zoektocht wordt Liza ook nog eens aangereden. Op haar ziekbed krijgt ze echter een bericht van Mark dat hij naar Turkije gaat zeilen met zijn nieuwe vriendin. En ze besluit weer naar Nederland te vertrekken.

Een jaar later neemt een rechercheur uit Corfu contact met haar op om de zaak te onderzoeken. Er is een voet aangespoeld en de rechercheur begint een onofficieel onderzoek. Een onofficieel onderzoek is niet geheel zonder risico op Corfu, omdat het een corrupt eiland is die door een aantal personen wordt uitgestraald. Uiteindelijk komen de rechercheur en Liza achter de pijnlijke waarheid van de dood van Mark.

Ik heb veel meer van Suzanne Vermeer gelezen, maar ik kan nog steeds niet wennen aan het taalniveau. De manier van schrijven is soms kinderachtig. Alsof ik de zinnen zelf heb opgeschreven. Dat vind ik jammer want ik erger me eraan. Elke keer als ik een boek van Suzanne Vermeer lees heb ik de hoop dat het taalgebruik wat is veranderd, maar telkens valt het tegen. Het is totaal niet te vergelijken met de Amerikaanse en de Scandinavische thrillers.

Het verhaal boeide me eigenlijk pas vanaf het moment dat de rechercheur zich ermee ging bemoeien. Dat was al halverwege het boek. Het eerste deel vond ik dan ook matig en had voor mij weinig spanning. Het tweede deel daarentegen vond ik spannend en het las vlot weg. Vermeer heeft de spanning over wat er gebeurd is met Mark weten te behouden tot het eind van het boek. Het laatste hoofdstuk had wat mij betreft langer gekund, ik vond het een beetje afgeraffeld.

Ik geef dit boek 3 sterren op basis van het eind en uiteindelijk een boeiend plot. Als het taalgebruik anders was, zou het boek wat mij betreft 4 sterren hebben gekregen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het Puttertje - Donna Tartt

Het volgende boek die ik heb gelezen is Het Puttertje van Donna Tartt. Ik had nog nooit van deze schrijfster gehoord, maar ik had over dit boek verschillende recensies gelezen en het sprak me wel aan. Ik was vooral benieuwd naar de schrijfstijl van deze schrijfster, omdat ik daar in de recensies veel goede verhalen over heb gelezen. De schrijfstijl viel mij zeker niet tegen, maar ik schrok wel van het aantal pagina’s dat ik zou moeten lezen, dat is normaal niet echt mijn cup of tea. Het verhaal gaat over Theo Decker die bij een aanslag in een museum zijn moeder verliest. Theo overleeft de aanslag en neemt op aanraden van een ander slachtoffer een schilderij genaamd Het Puttertje mee. Vanaf dat moment is het schilderij de rode draad door het verhaal. Theo heeft nog een vader die een tijd voor de aanslag is vertrokken en niets meer van zich heeft laten horen. Daarom gaat Theo de eerste weken na de aanslag naar een jeugdvriend Andy en zijn familie. Wanneer zijn vader plotseling we

Jij en ik & andere verhalen - Jojo Moyes

Om weer een vinkje te kunnen zetten op de checklist van de Hebban Reading Challenge heb ik deze keer gekozen voor een boek met meerdere verhalen. Jij en Ik & andere verhalen heb ik begin dit jaar gekocht toen ik met mijn moeder en zusje in Tilburg was winkelen. Het boek trok mijn aandacht omdat het er leuk uit ziet met een leuke strik aan de zijkant. Het is het tweede boek dat ik dit jaar al van Jojo Moyes lees. Eerder las ik Dans met Mij en hoe ik dat boek vond heb ik het op mijn blog al eerder gehad. Maar nu Jij en Ik & andere verhalen. Het boek begint met een lang verhaal over Nell die een romantisch weekend naar Parijs heeft geboekt samen met haar vriend. Nell reist alvast af naar Parijs omdat haar vriend Pete nog niet weg kan van zijn werk. Nell komt aan bij het hotel en dan blijkt er een Amerikaanse mevrouw ook in te willen checken terwijl er nog maar een kamer vrij is. De dames besluiten om dan maar de hotelkamer te delen totdat Pete er is zodat zij een ander hotel