Doorgaan naar hoofdcontent

De Klokkenluider - John Grisham

Mijn laatst gelezen boek in 2017 is De Klokkenluider van John Grisham geworden. Ik had nog nooit een boek van John Grisham gelezen, maar ik zag op internet veelbelovende recensies waardoor ik zijn boek De Klokkenluider ben gaan lezen.

Het boek gaat over Lacy Stoltz die werkt als advocaat bij een bedrijf die rechters onderzoekt en zo mogelijk uit hun ambt zet. Op een dag verschijnt er een man die zegt een rechter van corruptie te verdenken. De man komt met bewijzen en Lacy gaat samen met haar collega’s op onderzoek uit. Dat de man gelijk heeft wordt al snel duidelijk wanneer Lacy en haar collega een ongeluk krijgen wat met voorbedachte raden is gepleegd. De collega van Lacy overleefd het ongeval niet.

Doordat er voor deze zaak steeds meer bewijslast boven tafel komt en de politie ook corrupt blijkt te zijn, wordt de zaak overgenomen door de FBI. Door tussenkomst van de FBI wordt de moord op de collega van Lacy opgelost en pakken ze stuk voor stuk de bendeleden op. Ook de rechter wordt uit haar ambt gezet en al haar bezittingen worden afgepakt of bevroren. In de Verenigde Staten bestaat een klokkenluidersfonds waarin al het geld dat opgehaald wordt bij de verdachten, verdeeld wordt onder de klokkenluiders. De klokkenluiders (uiteindelijke 3 personen) hebben dus een aardig zakcentje verdiend aan deze ontmaskering.


Het was een boeiend verhaal. Het laatste gedeelte van het boek was erg spannend en vlot geschreven waardoor het moeilijk was om het boek even weg te leggen. Daarentegen vond ik het begin van het verhaal een beetje onduidelijk en lastig in te komen. Het duurde bij mij zeker tot de helft van het boek om er echt in te komen en het verhaal te snappen. Echter vind ik het boek erg knap geschreven met een boeiend plot! Het zorgt er in ieder geval voor dat ik meer ga lezen van John Grisham. Omdat ik het boek niet uitzonderlijk vond, geef ik het boek 3 sterren. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jij en ik & andere verhalen - Jojo Moyes

Om weer een vinkje te kunnen zetten op de checklist van de Hebban Reading Challenge heb ik deze keer gekozen voor een boek met meerdere verhalen. Jij en Ik & andere verhalen heb ik begin dit jaar gekocht toen ik met mijn moeder en zusje in Tilburg was winkelen. Het boek trok mijn aandacht omdat het er leuk uit ziet met een leuke strik aan de zijkant. Het is het tweede boek dat ik dit jaar al van Jojo Moyes lees. Eerder las ik Dans met Mij en hoe ik dat boek vond heb ik het op mijn blog al eerder gehad. Maar nu Jij en Ik & andere verhalen. Het boek begint met een lang verhaal over Nell die een romantisch weekend naar Parijs heeft geboekt samen met haar vriend. Nell reist alvast af naar Parijs omdat haar vriend Pete nog niet weg kan van zijn werk. Nell komt aan bij het hotel en dan blijkt er een Amerikaanse mevrouw ook in te willen checken terwijl er nog maar een kamer vrij is. De dames besluiten om dan maar de hotelkamer te delen totdat Pete er is zodat zij een ander hotel

Het Paradijs - Suzanne Vermeer

Mark Rozenboom is met zijn vriend Fedde naar Griekenland afgereisd om daar vluchtelingen te helpen. Hij leert daar een meisje genaamd Thera kennen waar hij hopeloos verliefd op wordt. Met zijn drieën besluiten ze een zeiltocht te gaan maken naar Corfu. Al snel heerst er tussen Mark en Fedde een vervelende sfeer vanwege het kleffe gedoe van Mark en Thera. Als Mark en Thera op een dag naar een eiland willen varen gaat Fedde niet mee. Mark en Thera krijgen ruzie met een aantal Griekse jongens. Vanaf dat moment wordt alles anders. Mark’s moeder Liza is in Nederland en hoort ondertussen al weken niets meer van Mark. Ze besluit om hem te gaan zoeken in Griekenland. Eenmaal op Griekenland aan gekomen te zijn wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd bij de Griekse politie. Ze besluit een privédetective aan te nemen om de zoektocht naar Mark gemakkelijker te maken. Tijdens deze zoektocht wordt Liza ook nog eens aangereden. Op haar ziekbed krijgt ze echter een bericht van Mark dat hi

De Hongerspelen Triologie - Suzanne Collins

De Hongerspelen Trilogie - Suzanne Collins Alle 4 de films heb ik inmiddels gezien en ik vond het daarom een goede rede om ook alle boeken te lezen. De films vond ik stuk voor stuk erg boeiend en mooi gemaakt, dus wat mij betreft gaf dat hoge verwachtingen voor de boeken.  Er zijn 3 boeken gemaakt (duh zou je zeggen, het gaat namelijk over een triologie), die De Hongerspelen, Vlammen en Spotgaai heten. Ik heb nog nooit zo snel een triologie uitgelezen als deze. Vanaf de eerste pagina tot aan de laatste heb ik met heel veel plezier deze boeken gelezen. Natuurlijk wist ik al veel doordat ik de films gezien had, maar de boeken gaven mij ook veel meer details. Bij de films had ik soms moeite het verhaal te volgen, maar doordat er in de boeken veel meer details genoemd worden begreep ik het verhaal een stuk beter.  De Hongerspelen:  Wat ik fascinerend vond is hoe Katniss Everdeen neergezet werd als personage. Je leert haar in het eerste deel van het boek erg goed kennen. Je komt er