Doorgaan naar hoofdcontent

De Hongerspelen Triologie - Suzanne Collins

De Hongerspelen Trilogie - Suzanne Collins

Alle 4 de films heb ik inmiddels gezien en ik vond het daarom een goede rede om ook alle boeken te lezen. De films vond ik stuk voor stuk erg boeiend en mooi gemaakt, dus wat mij betreft gaf dat hoge verwachtingen voor de boeken. 

Er zijn 3 boeken gemaakt (duh zou je zeggen, het gaat namelijk over een triologie), die De Hongerspelen, Vlammen en Spotgaai heten. Ik heb nog nooit zo snel een triologie uitgelezen als deze. Vanaf de eerste pagina tot aan de laatste heb ik met heel veel plezier deze boeken gelezen. Natuurlijk wist ik al veel doordat ik de films gezien had, maar de boeken gaven mij ook veel meer details. Bij de films had ik soms moeite het verhaal te volgen, maar doordat er in de boeken veel meer details genoemd worden begreep ik het verhaal een stuk beter. 

De Hongerspelen: 
Wat ik fascinerend vond is hoe Katniss Everdeen neergezet werd als personage. Je leert haar in het eerste deel van het boek erg goed kennen. Je komt er bijvoorbeeld achter dat de meeste mensen in district 12, waar Katniss woont, erg arm zijn en nauwelijks eten hebben. Zo ook de families van Katniss en Gale. Hij is de beste vriend van Katniss en samen jagen zij om hun families eten te geven. Daarnaast beschermt Katniss haar jongere zusje Prim. Als de dag van de boete aanbreekt en Prim uiteindelijk uit de koker komt, doet Katniss iets uit voorwaardelijke liefde voor haar zusje. 

Eenmaal in de Hongerspelen wordt het spel erg uitgebreid beschreven, wat ik als prettig heb ervaren. Ook de 'gespeelde' liefde met Peeta vond ik een erg leuk gedeelte aan het boek. De manier van schrijven was erg vlot waardoor je alleen maar verder wil blijven lezen. Voor mij was het einde niet spannend omdat ik al wist hoe het afliep, maar desondanks paste het precies in de lijn van het verhaal. 

Vlammen: 
Het tweede deel speelt zich af tijdens de 75e Hongerspelen. Dit jaar vind er dus een jubileum plaats met als gevolg dat alle eerdere winnaars die nog leven per district, zowel een jongen als meisje, opnieuw in de koker voor de Hongerspelen komt. In district 12 betekend het dat Katniss zeker weer de arena in moet. De mannelijke plaats gaat tussen Peeta en Haymitch. Uiteindelijk zijn er een aantal dagen verstreken als de arena kapot gaat en alle nog levende tributen opgehaald worden door grote hovercrafts. Het blijkt dat de meeste tributen Peeta in leven willen houden omdat ook Katniss dit wil. 

Wat ik aan dit boek erg goed vond is dat de schrijfster de lijn van het eerste boek doortrok. Ook vond ik het idee over een Hongerspelen voor alle nog levende winnaars heel goed gevonden als vervolg op het eerste deel. De liefde met Peeta werd nog eens extra onderstreept en het geheim werd goed verborgen gehouden. Ook dit deel las ik erg snel weg. 

Spotgaai: 
Als Katniss wakker wordt na de 75e Hongerspelen bevind ze zich in district 13. Het district waardoor de Hongerspelen werden georganiseerd. Het blijkt nog te bestaan en er wonen ook nog veel mensen. Katniss wordt de Spotgaai, hét gezicht voor de opstand tegen het Capitool. Verschillende districten zijn verwoest door de opstand en Katniss gaat met een heuse cameraploeg langs alle districten. Peeta is ondertussen gevangen genomen door het Capitool en wordt gemanipuleerd. Uiteindelijk bevrijd district 13 Peeta, maar het blijkt dat hij niets meer weet van voor de gevangenschap door het Capitool. De opstand nadert het hoogtepunt en er worden eenheden gevormd om de strijd aan te gaan met het Capitool. Peeta, Katniss en Gale zitten in eenzelfde team met een cameraploeg en sterke, getrainde mensen om hen heen. De groep beleeft vele obstakels en er gaan ook mensen dood. Het Capitool wordt verslagen maar Prim overleeft de aanval niet. De liefde tussen Katniss en Peeta blijkt onvoorwaardelijk en zij leven dan nog lang en gelukkig samen. 

Dit derde deel is een waardig laatste deel. Het gaat qua schrijfstijl op dezelfde voet verder als de eerdere boeken. Ik vond het leuk dat er dit keer geen Hongerspelen werden gehouden maar dat er een opstand kwam naar het Capitool. Dat Prim het niet overleefd vind ik eigenlijk helemaal niet leuk, maar wat betreft de liefde tussen Peeta en Katniss ben ik blij dat het standgehouden heeft. Het was toch ook de rode draad door alle boeken. 

Conclusie: 
Als ik moet kiezen welk boek ik het leukst vond, kies ik toch voor het eerste deel. Deze boeken waren echt genieten en ik vond het jammer het afgelopen was. De boeken wil ik nog een keer in het Engels gaan lezen en de films ga ik zeker nog eens bekijken. Zeker één van mijn favoriete boekenseries, op Harry Potter na dan, die blijft toch echt nummer één. 
Ik geef deze triologie een 8 uit 10 sterren. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het Paradijs - Suzanne Vermeer

Mark Rozenboom is met zijn vriend Fedde naar Griekenland afgereisd om daar vluchtelingen te helpen. Hij leert daar een meisje genaamd Thera kennen waar hij hopeloos verliefd op wordt. Met zijn drieën besluiten ze een zeiltocht te gaan maken naar Corfu. Al snel heerst er tussen Mark en Fedde een vervelende sfeer vanwege het kleffe gedoe van Mark en Thera. Als Mark en Thera op een dag naar een eiland willen varen gaat Fedde niet mee. Mark en Thera krijgen ruzie met een aantal Griekse jongens. Vanaf dat moment wordt alles anders. Mark’s moeder Liza is in Nederland en hoort ondertussen al weken niets meer van Mark. Ze besluit om hem te gaan zoeken in Griekenland. Eenmaal op Griekenland aan gekomen te zijn wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd bij de Griekse politie. Ze besluit een privédetective aan te nemen om de zoektocht naar Mark gemakkelijker te maken. Tijdens deze zoektocht wordt Liza ook nog eens aangereden. Op haar ziekbed krijgt ze echter een bericht van Mark dat hi

Het Puttertje - Donna Tartt

Het volgende boek die ik heb gelezen is Het Puttertje van Donna Tartt. Ik had nog nooit van deze schrijfster gehoord, maar ik had over dit boek verschillende recensies gelezen en het sprak me wel aan. Ik was vooral benieuwd naar de schrijfstijl van deze schrijfster, omdat ik daar in de recensies veel goede verhalen over heb gelezen. De schrijfstijl viel mij zeker niet tegen, maar ik schrok wel van het aantal pagina’s dat ik zou moeten lezen, dat is normaal niet echt mijn cup of tea. Het verhaal gaat over Theo Decker die bij een aanslag in een museum zijn moeder verliest. Theo overleeft de aanslag en neemt op aanraden van een ander slachtoffer een schilderij genaamd Het Puttertje mee. Vanaf dat moment is het schilderij de rode draad door het verhaal. Theo heeft nog een vader die een tijd voor de aanslag is vertrokken en niets meer van zich heeft laten horen. Daarom gaat Theo de eerste weken na de aanslag naar een jeugdvriend Andy en zijn familie. Wanneer zijn vader plotseling we