Doorgaan naar hoofdcontent

Zomerhuis met zwembad - Herman Koch

Mijn tweede boek uit 2018 is Zomerhuis met zwembad van Herman Koch, ik had al eerder Het diner van hem gelezen en dat beviel goed. Ik had nog niet zo veel gehoord van dit boek dus ik liet me vooral verrassen. Deze keer een wat langere samenvatting over dit boek. Vanaf nu ga ik dit vaker doen.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief va Marc Schlosser. Marc is huisarts, is getrouwd met Caroline en heeft twee kinderen Julia (13) en Lisa (11). Marc is huisarts in een wijk waar bekende schrijvers en acteurs wonen. Hij ontvangt dan ook regelmatig uitnodigingen voor boekpresentaties of premières van voorstellingen en films. Zo ook van Ralph, hij is een bekend acteur en heeft Marc en zijn vrouw uitgenodigd voor een première van  zijn nieuwe film. Na deze avond worden Marc en Caroline ook uitgenodigd voor een feest bij Ralph en Judith (de vrouw van Ralph). De kinderen gaan ook mee. Tijdens het feest raken ze met elkaar bevriend en vragen Ralph en Judith of Marc en Caroline zin hebben om in de zomer bij hun te komen logeren in een huurhuis op vakantie.

Wanneer het vakantie is heeft Marc een camping uitgezocht vlak bij het zomerhuis van Ralph en Judith, de kans is groot dat zij elkaar tegenkomen in de omgeving. Na dag één is dat ook zo, Ralph en Judith vragen nogmaals of ze bij hun willen logeren. Zij hebben inmiddels ook twee andere gasten, Stanley en Emmanuelle. Stanley is een beroemde filmregisseur en Emmanuelle model en vriendin van Stanley.
Omdat de kinderen graag met de kinderen van Ralph en Judith (Alex (15) en Thomas (11)) willen optrekken, gaan Marc en Caroline toch overstag.

In de dagen die volgen gaan ze veel leuke dingen doen en genieten van lekker eten en veel wijn. Judith en Marc voelen zich tot elkaar aan getrokken en op een dag waren ze alleen in de keuken van het zomerhuis en gaven ze zich over tot elkaar. Later die avond gaan ze vuurwerk kijken en afsteken bij het strand. Julia en Alex gaan naar een strandtent een eindje verderop. Lisa en Thomas vermaken zich prima op het strand en Judith is boos op Ralph geworden vanwege het vuurwerk dat hij gevaarlijk afsteekt, zij is naar een andere strandtent gelopen. De mannen gaan naar een bar waar het een en ander gebeurd. Op een gegeven moment is Julia zoek en wordt later gevonden op het strand, bewusteloos. Ze is verkracht.

De dag na de verkrachten gaat het gezin Schlosser op weg naar huis. Marc denkt lang en diep na over wie de mogelijke verkrachter kan zijn. Omdat hij Ralph niet vertrouwt en vanwege een tijdsbestek waarop Ralph niet meer bij de anderen was, wordt zijn vertrouwen steeds minder. Dat blijkt ook uit het feit dat wanneer Ralph bij Marc op spreekuur komt over een bult op zijn been hij direct ziet dat het om kanker gaat. Echter geeft hij aan dat het niets is en dat hij een stukje weg zal halen om het vervolgens ter onderzoek naar het ziekenhuis te sturen. Dat doet hij niet en een paar maanden later wordt Ralph opgenomen in het ziekenhuis. Marc heeft ondertussen een verhouding met Judith en gaat veel op bezoek bij Ralph. Wanneer Ralph uiteindelijk overlijdt volgt er een onderzoek naar de manier waarop Marc heeft gehandeld. Een oude professor geeft hem het advies om naar het buitenland te vertrekken. Dat doet hij dan ook. Ondertussen ontdekt hij ook wie de verkrachter van zijn dochter is, en dat is niet de gene die hij altijd heeft verdacht…

Ik vond het een erg leuk boek om te lezen. Ik ben niet zo’n fan van Nederlandse schrijvers/schrijfsters, maar het werk wat ik tot nu toe van Herman Koch heb gelezen beviel me uitstekend. Het boek past in deze tijd, ondanks dat het in 2011 is uitgekomen. Thema’s als overspel en verkrachting zijn thema’s die in deze maatschappij steeds vaker voorkomen. Leuk aan het verhaal vond ik dat Marc huisarts is en dus vanuit een heel ander perspectief naar een persoon kijkt. Vaak kan hij al snel zien of iemand een drankprobleem heeft of veel stress. Dat maakt het lezen leuk en je steekt er wat van op.


Het verhaal was vlot geschreven en alles was begrijpelijk. Je wordt soms op het verkeerde been gezet en je kunt er een goed idee bij vormen hoe het tafereel er uit ziet. Voor Nederlandse begrippen vond ik dit een erg goed boek en daarmee geef ik het vier sterren. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jij en ik & andere verhalen - Jojo Moyes

Om weer een vinkje te kunnen zetten op de checklist van de Hebban Reading Challenge heb ik deze keer gekozen voor een boek met meerdere verhalen. Jij en Ik & andere verhalen heb ik begin dit jaar gekocht toen ik met mijn moeder en zusje in Tilburg was winkelen. Het boek trok mijn aandacht omdat het er leuk uit ziet met een leuke strik aan de zijkant. Het is het tweede boek dat ik dit jaar al van Jojo Moyes lees. Eerder las ik Dans met Mij en hoe ik dat boek vond heb ik het op mijn blog al eerder gehad. Maar nu Jij en Ik & andere verhalen. Het boek begint met een lang verhaal over Nell die een romantisch weekend naar Parijs heeft geboekt samen met haar vriend. Nell reist alvast af naar Parijs omdat haar vriend Pete nog niet weg kan van zijn werk. Nell komt aan bij het hotel en dan blijkt er een Amerikaanse mevrouw ook in te willen checken terwijl er nog maar een kamer vrij is. De dames besluiten om dan maar de hotelkamer te delen totdat Pete er is zodat zij een ander hotel

Het Paradijs - Suzanne Vermeer

Mark Rozenboom is met zijn vriend Fedde naar Griekenland afgereisd om daar vluchtelingen te helpen. Hij leert daar een meisje genaamd Thera kennen waar hij hopeloos verliefd op wordt. Met zijn drieën besluiten ze een zeiltocht te gaan maken naar Corfu. Al snel heerst er tussen Mark en Fedde een vervelende sfeer vanwege het kleffe gedoe van Mark en Thera. Als Mark en Thera op een dag naar een eiland willen varen gaat Fedde niet mee. Mark en Thera krijgen ruzie met een aantal Griekse jongens. Vanaf dat moment wordt alles anders. Mark’s moeder Liza is in Nederland en hoort ondertussen al weken niets meer van Mark. Ze besluit om hem te gaan zoeken in Griekenland. Eenmaal op Griekenland aan gekomen te zijn wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd bij de Griekse politie. Ze besluit een privédetective aan te nemen om de zoektocht naar Mark gemakkelijker te maken. Tijdens deze zoektocht wordt Liza ook nog eens aangereden. Op haar ziekbed krijgt ze echter een bericht van Mark dat hi

De Hongerspelen Triologie - Suzanne Collins

De Hongerspelen Trilogie - Suzanne Collins Alle 4 de films heb ik inmiddels gezien en ik vond het daarom een goede rede om ook alle boeken te lezen. De films vond ik stuk voor stuk erg boeiend en mooi gemaakt, dus wat mij betreft gaf dat hoge verwachtingen voor de boeken.  Er zijn 3 boeken gemaakt (duh zou je zeggen, het gaat namelijk over een triologie), die De Hongerspelen, Vlammen en Spotgaai heten. Ik heb nog nooit zo snel een triologie uitgelezen als deze. Vanaf de eerste pagina tot aan de laatste heb ik met heel veel plezier deze boeken gelezen. Natuurlijk wist ik al veel doordat ik de films gezien had, maar de boeken gaven mij ook veel meer details. Bij de films had ik soms moeite het verhaal te volgen, maar doordat er in de boeken veel meer details genoemd worden begreep ik het verhaal een stuk beter.  De Hongerspelen:  Wat ik fascinerend vond is hoe Katniss Everdeen neergezet werd als personage. Je leert haar in het eerste deel van het boek erg goed kennen. Je komt er