Doorgaan naar hoofdcontent

Donkerder - E.L. James


Mijn zevende boek uit 2018 is een boek dat ik uit de kast gepakt heb vanwege de publiciteit en ook vanwege het feit dat ik alle andere boeken en films heb gelezen en heb gezien. Ik had zin in een boek waarbij ik niet teveel na hoefde te denken. En dan is dit natuurlijk het perfecte boek. Ik was heel benieuwd naar het verhaal vanuit Grey gezien, maar in dat opzicht heeft het boek me toch enigszins teleurgesteld.

Voor wie Anastasia Steele en Christian Grey niet kent, of de boeken/films niet gelezen/gezien heeft, raad ik aan om dat eerst te doen en daarna pas deze recensie te lezen. Ik ga dan ook niet vertellen waar het boek over gaat want dat kun je al lezen in Vijftig Tinten Donkerder het tweede deel van deze serie. Zoals ik hierboven al noemde, was ik vooral erg benieuwd naar de gedachten van Grey en in zijn verleden, hoe is hij zo geworden?

Er zaten een aantal nieuwe stukjes in waarin Anastasia Steele niet voor kwam en dat maakte het boek dan ook op korte stukjes niet voorspelbaar. Aangezien ik ook Vijftig Tinten Donkerder heb gelezen wist ik precies wat er allemaal ging gebeuren in dit boek. Ik had gehoopt dat er wat meer diepgang in voor kwam, bijvoorbeeld door wat meer bezoekjes aan Dr. Flynn. Maar daar is slechts tweemaal op in gegaan.

In dit boek ging het met name heel erg veel over seks, op zich vind ik dat niet erg, maar ik vond het op een bepaald moment gewoon veel te vaak worden. Er waren niet meer echt fatsoenlijke gesprekken of leuke uitstapjes. En op een bepaald moment viel de E.L. James behoorlijk in de herhaling door constant te vertellen dat ze van elkaar hielden en niet meer weg zouden gaan. Er zaten ook een aantal spelfouten in die ik doordat het niet meer boeiend was tegenkwam.

Al met al las het boek wel lekker weg ondanks dat het uit ruim 550 pagina’s bestaat. Ik had het boek dan ook wel snel uit maar echt een hoogstaand boek was dit zeer zeker niet. Ik ben nu wel weer toe aan een wat “zwaarder” boek. Ondanks dat heb ik wel weer een boek voor mijn Hebban Reading Challenge gelezen en zit ik al bijna op ¼ van mijn einddoel van 40 boeken. Eens kijken welk boek ik nu uit de kast haal, er staan er namelijk nog zo veel!
Dit boek geef ik overigens 3 sterren aangezien hij voorspelbaar was, maar wel lekker weg las.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het Paradijs - Suzanne Vermeer

Mark Rozenboom is met zijn vriend Fedde naar Griekenland afgereisd om daar vluchtelingen te helpen. Hij leert daar een meisje genaamd Thera kennen waar hij hopeloos verliefd op wordt. Met zijn drieën besluiten ze een zeiltocht te gaan maken naar Corfu. Al snel heerst er tussen Mark en Fedde een vervelende sfeer vanwege het kleffe gedoe van Mark en Thera. Als Mark en Thera op een dag naar een eiland willen varen gaat Fedde niet mee. Mark en Thera krijgen ruzie met een aantal Griekse jongens. Vanaf dat moment wordt alles anders. Mark’s moeder Liza is in Nederland en hoort ondertussen al weken niets meer van Mark. Ze besluit om hem te gaan zoeken in Griekenland. Eenmaal op Griekenland aan gekomen te zijn wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd bij de Griekse politie. Ze besluit een privédetective aan te nemen om de zoektocht naar Mark gemakkelijker te maken. Tijdens deze zoektocht wordt Liza ook nog eens aangereden. Op haar ziekbed krijgt ze echter een bericht van Mark dat hi

De Hongerspelen Triologie - Suzanne Collins

De Hongerspelen Trilogie - Suzanne Collins Alle 4 de films heb ik inmiddels gezien en ik vond het daarom een goede rede om ook alle boeken te lezen. De films vond ik stuk voor stuk erg boeiend en mooi gemaakt, dus wat mij betreft gaf dat hoge verwachtingen voor de boeken.  Er zijn 3 boeken gemaakt (duh zou je zeggen, het gaat namelijk over een triologie), die De Hongerspelen, Vlammen en Spotgaai heten. Ik heb nog nooit zo snel een triologie uitgelezen als deze. Vanaf de eerste pagina tot aan de laatste heb ik met heel veel plezier deze boeken gelezen. Natuurlijk wist ik al veel doordat ik de films gezien had, maar de boeken gaven mij ook veel meer details. Bij de films had ik soms moeite het verhaal te volgen, maar doordat er in de boeken veel meer details genoemd worden begreep ik het verhaal een stuk beter.  De Hongerspelen:  Wat ik fascinerend vond is hoe Katniss Everdeen neergezet werd als personage. Je leert haar in het eerste deel van het boek erg goed kennen. Je komt er

Het Puttertje - Donna Tartt

Het volgende boek die ik heb gelezen is Het Puttertje van Donna Tartt. Ik had nog nooit van deze schrijfster gehoord, maar ik had over dit boek verschillende recensies gelezen en het sprak me wel aan. Ik was vooral benieuwd naar de schrijfstijl van deze schrijfster, omdat ik daar in de recensies veel goede verhalen over heb gelezen. De schrijfstijl viel mij zeker niet tegen, maar ik schrok wel van het aantal pagina’s dat ik zou moeten lezen, dat is normaal niet echt mijn cup of tea. Het verhaal gaat over Theo Decker die bij een aanslag in een museum zijn moeder verliest. Theo overleeft de aanslag en neemt op aanraden van een ander slachtoffer een schilderij genaamd Het Puttertje mee. Vanaf dat moment is het schilderij de rode draad door het verhaal. Theo heeft nog een vader die een tijd voor de aanslag is vertrokken en niets meer van zich heeft laten horen. Daarom gaat Theo de eerste weken na de aanslag naar een jeugdvriend Andy en zijn familie. Wanneer zijn vader plotseling we