Doorgaan naar hoofdcontent

De acht bergen - Paolo Cognetti


Boek nummer 13 van dit jaar is een boek dat ik al een tijdje wilde lezen. Het is een boek dat al eens tot boek van de maand bekroond werd bij de Wereld Draait Door en veel lovende recensies heeft gehad. Het schepte dan ook hoge verwachtingen. En wat mij betreft heeft dit boek ze voor mij helaas niet waargemaakt. Ik werd minder gegrepen door het verhaal dan anderen, maar ik kon wel begrijpen wat mensen goed aan dit boek vonden.

Het verhaal gaat over Pietro die met zijn ouders iedere zomer naar Grana gaat in de Italiaanse Alpen. Het eerste jaar ontmoet hij Bruno waar hij die zomer veel mee optrekt. Bruno woont in Grana en werkt op het land van zijn vader. De vader van Pietro is een fanatiek bergbeklimmer en neemt Pietro dikwijls mee op wandeltocht door de mooie Alpen. Bruno gaat ook een aantal keren mee en zo ontstaat er een vriendschap.

Pietro keert samen met zijn ouders in de winter weer terug naar Milaan, waar ze hun gewone leven weer oppakken. Maar eenmaal weer een Grana voelt het als een tweede thuis en verstrijken de dagen door het bergbeklimmen.
Op een dag overlijdt de vader van Pietro en laat hem een stuk grond boven op een berg in Grana na. In de tijd dat Pietro aan het studeren was, kwam Bruno vaak over de vloer bij de ouders van Pietro. Het was dan ook de wens van de vader van Pietro, dat hij samen met Bruno een huis op de nagelaten grond zou bouwen.

Bruno en Pietro bouwen die zomer dan ook het huis, dagenlang zijn ze er mee bezig. Maar het verbind de twee vrienden weer opnieuw met elkaar. Ze hebben elkaar namelijk al een hele tijd niet meer gezien. Pietro besluit om Bruno ook een gedeelte van het huis te schenken, omdat hij zijn vriend is en omdat hij geholpen heeft het huis te bouwen. Zijn vader had het ongetwijfeld ook zo gewild. Elke zomer komt Pietro, die inmiddels documentairemaker is, terug naar Grana.

Een zomer neemt hij een meisje genaamd Lara mee naar het huis. Ze vind het prachtig. Maar omdat Pietro niet goed is in relaties weet hij al dat de liefde van korte duur is. Lara ontmoet vervolgens Bruno en trekt later dan ook bij hem in. Bruno heeft inmiddels een alm gekocht waar hij koeien rond heeft lopen om kaas te maken. Lara helpt hem bij zijn bedrijf.
Pietro is in de wintermaanden vooral op reis door Nepal, daar waar hij ook een zomer lang verblijft.

Twee jaar later komt Pietro terug naar Grana en ontdekt daar dat het bedrijf van Bruno en Lara op omvallen staat. Pietro biedt hen aan te helpen, maar dat weigeren ze. Een aantal jaar laten is het bedrijf dan toch echt failliet en is Lara met hun dochter naar haar ouders vertrokken. Pietro besluit om terug te gaan naar Grana om zijn vriend te steunen, maar als hij er achter komt dat hij geen steun nodig heeft, gaat hij weer even terug naar zijn moeder in Milaan. Dagen later besluit hij om nog even bij Bruno langs te gaan voordat hij weer naar Nepal vertrekt. Bruno is weer helemaal bijgetrokken en samen hebben ze nog een paar leuke uren. Wanneer Pietro vertrekt is het winter en sneeuwt het behoorlijk op de berg. Pietro leest in Nepal dat er de grootste sneeuwval in 50 jaar is geweest van wel 8 meter hoog. Inmiddels bereikt hem ook het bericht dat Bruno spoorloos is…

Het verhaal heeft iets moois, namelijk vriendschap. Een vriendschap van twee jongens die meer dan 30 jaar stand houd. De jongens maken alle levensfasen mee en steunen elkaar. Daarnaast hebben ze gezamenlijk een grote liefde en dat zijn de bergen. Het verhaal is mooi verteld in begrijpelijke taal. Je begeeft je bijna zelf op een van de bergen, dat is knap gedaan. Wat mij betreft hadden er iets meer conversaties in mogen zitten, soms kreeg je wat veel informatie over de bergen. Ik vond het echter niet storend.

Het boek voldeed voor mij zeker niet aan de verwachtingen, maar ik vond het echter wel een mooi boek over vriendschap. Daarom geef ik het boek maar 3 sterren. Overigens wil ik nog een compliment maken naar de gene die de omslag heeft gemaakt, ik vind hem namelijk heel mooi!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het Paradijs - Suzanne Vermeer

Mark Rozenboom is met zijn vriend Fedde naar Griekenland afgereisd om daar vluchtelingen te helpen. Hij leert daar een meisje genaamd Thera kennen waar hij hopeloos verliefd op wordt. Met zijn drieën besluiten ze een zeiltocht te gaan maken naar Corfu. Al snel heerst er tussen Mark en Fedde een vervelende sfeer vanwege het kleffe gedoe van Mark en Thera. Als Mark en Thera op een dag naar een eiland willen varen gaat Fedde niet mee. Mark en Thera krijgen ruzie met een aantal Griekse jongens. Vanaf dat moment wordt alles anders. Mark’s moeder Liza is in Nederland en hoort ondertussen al weken niets meer van Mark. Ze besluit om hem te gaan zoeken in Griekenland. Eenmaal op Griekenland aan gekomen te zijn wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd bij de Griekse politie. Ze besluit een privédetective aan te nemen om de zoektocht naar Mark gemakkelijker te maken. Tijdens deze zoektocht wordt Liza ook nog eens aangereden. Op haar ziekbed krijgt ze echter een bericht van Mark dat hi

De Hongerspelen Triologie - Suzanne Collins

De Hongerspelen Trilogie - Suzanne Collins Alle 4 de films heb ik inmiddels gezien en ik vond het daarom een goede rede om ook alle boeken te lezen. De films vond ik stuk voor stuk erg boeiend en mooi gemaakt, dus wat mij betreft gaf dat hoge verwachtingen voor de boeken.  Er zijn 3 boeken gemaakt (duh zou je zeggen, het gaat namelijk over een triologie), die De Hongerspelen, Vlammen en Spotgaai heten. Ik heb nog nooit zo snel een triologie uitgelezen als deze. Vanaf de eerste pagina tot aan de laatste heb ik met heel veel plezier deze boeken gelezen. Natuurlijk wist ik al veel doordat ik de films gezien had, maar de boeken gaven mij ook veel meer details. Bij de films had ik soms moeite het verhaal te volgen, maar doordat er in de boeken veel meer details genoemd worden begreep ik het verhaal een stuk beter.  De Hongerspelen:  Wat ik fascinerend vond is hoe Katniss Everdeen neergezet werd als personage. Je leert haar in het eerste deel van het boek erg goed kennen. Je komt er

Het Puttertje - Donna Tartt

Het volgende boek die ik heb gelezen is Het Puttertje van Donna Tartt. Ik had nog nooit van deze schrijfster gehoord, maar ik had over dit boek verschillende recensies gelezen en het sprak me wel aan. Ik was vooral benieuwd naar de schrijfstijl van deze schrijfster, omdat ik daar in de recensies veel goede verhalen over heb gelezen. De schrijfstijl viel mij zeker niet tegen, maar ik schrok wel van het aantal pagina’s dat ik zou moeten lezen, dat is normaal niet echt mijn cup of tea. Het verhaal gaat over Theo Decker die bij een aanslag in een museum zijn moeder verliest. Theo overleeft de aanslag en neemt op aanraden van een ander slachtoffer een schilderij genaamd Het Puttertje mee. Vanaf dat moment is het schilderij de rode draad door het verhaal. Theo heeft nog een vader die een tijd voor de aanslag is vertrokken en niets meer van zich heeft laten horen. Daarom gaat Theo de eerste weken na de aanslag naar een jeugdvriend Andy en zijn familie. Wanneer zijn vader plotseling we