Doorgaan naar hoofdcontent

Ik reis alleen - Samual Bjork

Ik had nog nooit een boek van Samual Bjork gelezen, maar ik ben wel erg fan van Scandinavische thrillers. Op internet las ik dat het ook een aanrader is. Aan het begin van het boek moest ik er echt even inkomen. Dat heb ik trouwens vaker bij een (Scandinavische) thriller van een schrijver waarvan ik nog geen boek heb gelezen. Ik vond bij dit boek het begin vrij rommelig door de vele verschillende personages die stuk voor stuk uitgebreid werden omschreven, soms met niet begrijpelijke omschrijvingen.

Het verhaal an sich vond ik erg aangrijpend. Het begint met de twee jongetjes die twee meisjes in het bos hebben gevonden, dood, netjes gekleed en gewassen aan een boom gehangen. Zodra Mia Krüger en Holger Mulch het speciale team hebben samengesteld begint het verhaal te lopen en dat is vaak ook het moment dat ik helemaal in het boek duik en ik het lastig vindt om het boek neer te leggen.

De details van het verhaal waren soms erg aangrijpend. Wat ik het meest aangrijpende vond was dat het om kind ontvoeringen gaat, dat vind ik altijd al een kwetsbaar onderwerp. Aan het begin vond ik het storend dat er zoveel verschillende verhaallijnen door elkaar liepen, maar naarmate het verhaal verder ging, was dat juist een aanvulling op het boek. Omdat alle personages op de een of andere manier iets met elkaar te maken hadden gaf dat een andere dimensie aan het boek. Een mooi voorbeeld vond ik ‘de vrouw met de twee verschillende kleuren ogen’, zij werd gezocht voor de kindermoorden omdat zei in diverse bewijsstukken voor kwam en ze had daarnaast ook een groen en een blauw oog. Uiteindelijk blijkt dat deze vrouw wel een lijn heeft met de uiteindelijke moordenaar, maar de schrijver laat de verdachtmaking vooral naar deze vrouw gaan en daarmee is dit boek totaal niet voorspelbaar.

Door het boek heen krijg je het idee dat de moorden gepleegd zijn als een soort wraakactie tegen Holger Munch, maar een leuke wending vond ik dat het uiteindelijk toch om iets wat Mia Krüger in het verleden gedaan heeft, gaat. Ik ben blij dat het boek toch nog een positief einde heeft gekregen met het feit dat de dader is gevonden en dat de kleindochter van Holger Munch ongedeerd is gebleven. Gedurende het lezen van het boek spookte dat voortdurend door mijn hoofd, mocht de schrijver een negatief einde hebben bedacht, had ik het boek misschien wel helemaal niet leuk gevonden.

Kortom, ik vond het een goed en vooral op het laatst spannend boek. Het was in die zin niet voorspelbaar omdat er verschillende wendingen inzaten, de schrijver probeert je soms op het verkeerde been te zetten. Ik geloof dat er een vervolg op het boek is of nog komt, die ga ik zeker lezen, want Holger Munch en Mia Krüger hebben me met veel plezier een inkijkje gegeven in het speciale team!


Ik geef dit boek 4 sterren, omdat het me ook aanzet om een volgend deel te gaan lezen. Dat betekend dus dat het verhaal en de personages mij geboeid hebben. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het Paradijs - Suzanne Vermeer

Mark Rozenboom is met zijn vriend Fedde naar Griekenland afgereisd om daar vluchtelingen te helpen. Hij leert daar een meisje genaamd Thera kennen waar hij hopeloos verliefd op wordt. Met zijn drieën besluiten ze een zeiltocht te gaan maken naar Corfu. Al snel heerst er tussen Mark en Fedde een vervelende sfeer vanwege het kleffe gedoe van Mark en Thera. Als Mark en Thera op een dag naar een eiland willen varen gaat Fedde niet mee. Mark en Thera krijgen ruzie met een aantal Griekse jongens. Vanaf dat moment wordt alles anders. Mark’s moeder Liza is in Nederland en hoort ondertussen al weken niets meer van Mark. Ze besluit om hem te gaan zoeken in Griekenland. Eenmaal op Griekenland aan gekomen te zijn wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd bij de Griekse politie. Ze besluit een privédetective aan te nemen om de zoektocht naar Mark gemakkelijker te maken. Tijdens deze zoektocht wordt Liza ook nog eens aangereden. Op haar ziekbed krijgt ze echter een bericht van Mark dat hi

De Hongerspelen Triologie - Suzanne Collins

De Hongerspelen Trilogie - Suzanne Collins Alle 4 de films heb ik inmiddels gezien en ik vond het daarom een goede rede om ook alle boeken te lezen. De films vond ik stuk voor stuk erg boeiend en mooi gemaakt, dus wat mij betreft gaf dat hoge verwachtingen voor de boeken.  Er zijn 3 boeken gemaakt (duh zou je zeggen, het gaat namelijk over een triologie), die De Hongerspelen, Vlammen en Spotgaai heten. Ik heb nog nooit zo snel een triologie uitgelezen als deze. Vanaf de eerste pagina tot aan de laatste heb ik met heel veel plezier deze boeken gelezen. Natuurlijk wist ik al veel doordat ik de films gezien had, maar de boeken gaven mij ook veel meer details. Bij de films had ik soms moeite het verhaal te volgen, maar doordat er in de boeken veel meer details genoemd worden begreep ik het verhaal een stuk beter.  De Hongerspelen:  Wat ik fascinerend vond is hoe Katniss Everdeen neergezet werd als personage. Je leert haar in het eerste deel van het boek erg goed kennen. Je komt er

Het Puttertje - Donna Tartt

Het volgende boek die ik heb gelezen is Het Puttertje van Donna Tartt. Ik had nog nooit van deze schrijfster gehoord, maar ik had over dit boek verschillende recensies gelezen en het sprak me wel aan. Ik was vooral benieuwd naar de schrijfstijl van deze schrijfster, omdat ik daar in de recensies veel goede verhalen over heb gelezen. De schrijfstijl viel mij zeker niet tegen, maar ik schrok wel van het aantal pagina’s dat ik zou moeten lezen, dat is normaal niet echt mijn cup of tea. Het verhaal gaat over Theo Decker die bij een aanslag in een museum zijn moeder verliest. Theo overleeft de aanslag en neemt op aanraden van een ander slachtoffer een schilderij genaamd Het Puttertje mee. Vanaf dat moment is het schilderij de rode draad door het verhaal. Theo heeft nog een vader die een tijd voor de aanslag is vertrokken en niets meer van zich heeft laten horen. Daarom gaat Theo de eerste weken na de aanslag naar een jeugdvriend Andy en zijn familie. Wanneer zijn vader plotseling we