Doorgaan naar hoofdcontent

Toen ik je zag - Isa Hoes

Afgelopen dinsdag 6 oktober was het vijf jaar geleden dat Antonie Kamerling zichzelf van het leven beroofde. Persoonlijk wist ik eerst niet zo goed wie Kamerling was, echter wist ik wel dat hij de man van Isa Hoes was, wie ik erg bewonderde. Toen ik het nieuws hoorde dat hij niet meer leefde was ik verrast. In interviews op tv en op andere media leek hij altijd erg gelukkig met zijn vrouw en kinderen. Helaas bleek dat niet zo te zijn en was er voor Kamerling geen enkele uitweg meer. 

Toen ik besloot om een e-reader aan te schaffen was "Toen ik je zag" een van de eerste boeken die ik op het apparaatje las. Via Nu.nl en De Wereld Draait Door werd ik enthousiast gemaakt om dit boek te lezen en het heeft me van het begin tot aan het eind aangegrepen. Er was geen woord gelogen aan de prachtige en aangrijpende recensies die in verschillende media stonden. 

Aan het begin van het boek krijg je een mooi beeld van het wereldje omtrent de media. Kamerling had ontzettend veel talent maar kon moeilijk omgaan met de publiciteit. Isa Hoes vond dat hij eigenlijk helemaal niet kan acteren, maar zijn looks zaten mee en daar is hij erg ver mee gekomen. Ik kreeg ook een goed beeld van de relatie die Isa Hoes en Antonie Kamerling hadden, ik vond dat bewonderenswaardig mooi om te lezen. 

Tegen het einde van het boek kon je goed merken dat het leven van Kamerling met ups en downs te maken had. Dan had hij weer een prachtige rol gespeeld en een moment later wilde hij niets meer met de media te maken hebben. Door het lezen van dit boek heb ik ontzettend veel respect gekregen voor de wijze waarop Isa Hoes altijd haar man heeft gesteund en nooit gezegd heeft 'bekijk het maar!'. 

Al met al vond ik dit een prachtig boek om te lezen, een van de meest aangrijpende biografieën die ik gelezen heb in mijn leven (ook al zijn dat er niet meer al 10). Het blijft apart dat iemand zo'n mooi leven heeft maar niet gelukkig is en daardoor zichzelf geen leven meer gunde. 

Op schaal van 1 tot 10 geef ik dit boek een 9,0. Simpelweg omdat geen enkel boek perfect is. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Het Paradijs - Suzanne Vermeer

Mark Rozenboom is met zijn vriend Fedde naar Griekenland afgereisd om daar vluchtelingen te helpen. Hij leert daar een meisje genaamd Thera kennen waar hij hopeloos verliefd op wordt. Met zijn drieën besluiten ze een zeiltocht te gaan maken naar Corfu. Al snel heerst er tussen Mark en Fedde een vervelende sfeer vanwege het kleffe gedoe van Mark en Thera. Als Mark en Thera op een dag naar een eiland willen varen gaat Fedde niet mee. Mark en Thera krijgen ruzie met een aantal Griekse jongens. Vanaf dat moment wordt alles anders. Mark’s moeder Liza is in Nederland en hoort ondertussen al weken niets meer van Mark. Ze besluit om hem te gaan zoeken in Griekenland. Eenmaal op Griekenland aan gekomen te zijn wordt ze van het kastje naar de muur gestuurd bij de Griekse politie. Ze besluit een privédetective aan te nemen om de zoektocht naar Mark gemakkelijker te maken. Tijdens deze zoektocht wordt Liza ook nog eens aangereden. Op haar ziekbed krijgt ze echter een bericht van Mark dat hi

De Hongerspelen Triologie - Suzanne Collins

De Hongerspelen Trilogie - Suzanne Collins Alle 4 de films heb ik inmiddels gezien en ik vond het daarom een goede rede om ook alle boeken te lezen. De films vond ik stuk voor stuk erg boeiend en mooi gemaakt, dus wat mij betreft gaf dat hoge verwachtingen voor de boeken.  Er zijn 3 boeken gemaakt (duh zou je zeggen, het gaat namelijk over een triologie), die De Hongerspelen, Vlammen en Spotgaai heten. Ik heb nog nooit zo snel een triologie uitgelezen als deze. Vanaf de eerste pagina tot aan de laatste heb ik met heel veel plezier deze boeken gelezen. Natuurlijk wist ik al veel doordat ik de films gezien had, maar de boeken gaven mij ook veel meer details. Bij de films had ik soms moeite het verhaal te volgen, maar doordat er in de boeken veel meer details genoemd worden begreep ik het verhaal een stuk beter.  De Hongerspelen:  Wat ik fascinerend vond is hoe Katniss Everdeen neergezet werd als personage. Je leert haar in het eerste deel van het boek erg goed kennen. Je komt er

Het Puttertje - Donna Tartt

Het volgende boek die ik heb gelezen is Het Puttertje van Donna Tartt. Ik had nog nooit van deze schrijfster gehoord, maar ik had over dit boek verschillende recensies gelezen en het sprak me wel aan. Ik was vooral benieuwd naar de schrijfstijl van deze schrijfster, omdat ik daar in de recensies veel goede verhalen over heb gelezen. De schrijfstijl viel mij zeker niet tegen, maar ik schrok wel van het aantal pagina’s dat ik zou moeten lezen, dat is normaal niet echt mijn cup of tea. Het verhaal gaat over Theo Decker die bij een aanslag in een museum zijn moeder verliest. Theo overleeft de aanslag en neemt op aanraden van een ander slachtoffer een schilderij genaamd Het Puttertje mee. Vanaf dat moment is het schilderij de rode draad door het verhaal. Theo heeft nog een vader die een tijd voor de aanslag is vertrokken en niets meer van zich heeft laten horen. Daarom gaat Theo de eerste weken na de aanslag naar een jeugdvriend Andy en zijn familie. Wanneer zijn vader plotseling we